-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2621 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

چرا مسئولان كشور از فرماندار و شهردار يك شهر كوچك تا استانداران، وزرا و نمايندگان مجلس و رؤساي سه قوه مانند اكثر مردم زندگي نميكنند، بلكه از بهترين امكانات زندگي، ساختمانها و اتومبيلها برخوردارند در حالي كه اكثر مردم از ابتداييترين امكانات بي بهرهاند و در فقر و فلاكت دست و پا ميزنند؟!

برادر گرامي، غصهها و درد دلهاي شماما را به ياد داستاني انداخت كه ميگويند: روزي حضرت اميرالمؤمنين از راهي ميگذشت. صداي گريهاي شنيد. به سوي او رفت و از وي دلجويي كرد. سپس پرسيد اي بنده خدا چرا گريه ميكني؟

آيا گرسنهاي، تشنهاي يا بيماري تا به شما كمك كنم؟ آن شخص گفت: نه، به من ظلم شده است. من مظلوم واقع شدهام. حضرت فرمود: پس بيا با هم گريه كنيم. با هم فرياد بزنيم كه من هم مثل تو مظلومم. چه كسي همانند من ظلم شده است؟

قسمتي از غصهها و ناراحتيهايما از قلم شما بيان شده است. اگر چه نميخواهيم بگوييم هيچ صاحب منصبي نيست كه به درد دلهاي مردم محروم و مستضعف توجه كند، چرا هستند، اما اين گونه افراد دلسوز كه بخواهند همانند اكثر مردم زندگي كنند، در ميان صاحب منصبان آن قدر كم اند كه تحت الشعاع و دور از انظار عمومي مردم قرار گرفتهاند. قبول داريم كه هر چه از زمان صدر انقلاب فاصله ميگيريم، فاصله شيوه زندگي برخي از صاحب منصبان با اكثر مردم بيشتر ميشود، اما تذكر سه نكته را لازم ميبينيم:

1 - آيا شيوه زندگي همه صاحب منصبان و دولت مردان حكومت حضرت علي(ع) مثل خود آن حضرت زاهدانه و هم سطح زندگي آحاد مردم بود؟

براي اين كه واقعيات موجود آن عصر را بهتر متوجه شويم، لازم است خطبهها و نامههاي حضرت را در نهج االبلاغه مطالعه كنيم. مخصوصاً نامههاي زير را كه به اشخاص مختلف نوشته شده است وما شماره آنها را از روي نهج البلاغه با ترجمه فيض الاسلام ذكر كردهايم:

1 - نامه 45، خطاب به عثمان بن حنيف، استاندار بصره؛

2 - نامه 43؛ به مصقله، والي بلادي از فارس؛

3 - نامه 41؛

4 - درد دلهاي جان سوز آن حضرت را در نامه 35 كه به عبدالله بن عباس نوشته است بخوانيد.

5 - نامههاي شماره 20 و 44 را كه براي زياد بن ابيه، معاون و جانشين عبدالله بن عباس كه استاندار بصره و اهواز و فارس و كرمان بود، با دقت مطالعه كنيد.

6 - بالاخره نامه شماره سه را به شريح بن الحارث كه منصب قضاوت كوفه را در زمان حضرت و خليفه اول و دوم داشت، مطالعه نماييد كه حضرت با شريح قاضي به خاطر خريد خانه مجلل چگونه خشمگينانه برخورد ميكند.

2 - رهبريت انقلاب، چه در زمان حضرت امام خميني (ره) و چه در عصر حضرت آيت الله خامنهاي حفظ الله تعالي نه تنها پيوسته آحاد مردم مخصوصاً دولت مردان و صاحب منصبان را به ساده زيستي و قناعت و پرهيز از اسراف و همانند توده مردم زندگي كردن توصيه كردهاند، بلكه در زندگي شخصي هيچ گه از بيت المال استفاده نميكنند و بسيار ساده و زاهدانه زندگي ميكنند. خانه شخصي رهبر انقلاب حضرت آيت الله خامنهاي هم اكنون با يك فرش كه متعلق به جهيزه خانمش است، همراه با چند قطعه موكت مفروش شده است. فردي كه مسئوليت خريد وسايل خانه رهبري را به عهده دارد، ميگويد: روزي رهبري چند قطعه قطيفه و حوله قديمي را به من داد و فرمود: اينها را ببر بفروش. گفتم: شما دختر عزب داريد. بگذاريد براي جهيزيه دخترتان. فرمود: اين ماه براي مخارج منزل كسري آوردم. اين حولهها را سالها پيش از انقلاب از مال خودم خريده بودم. ببر بفروش، فعلاً به پول آن نياز داريم.

آيا اين گونه زندگي كردن رهبر انقلاب شباهتي به زندگي حضرت علي(ع) ندارد؟ اگر چه كسي نميتواند عيناً مثل آن حضرت زندگي كند و به قول خود حضرت: لا يقاس بآل محمد صلي الله عليه و آله من هذه الامة أحد و لا يسوي بهم من جرت نعمتهم عليه ابداً، هم اساس الدين، و عماد اليقين. اليهم يفيء الغالي و بهم يلحق التالي و لهم خصايص حق الولايه و فيهم الوصية و الوراثة؛ هيچ كسي را نميتوان با آل محمد(ص) مقايسه كرد. آنان كه از هر جهت از آل محمد بهرهمندند، با آنها برابر نيستند. آل محمد(ص) اساس دين و اركان يقينند. هر آن كه غلو كرده بايد به سوي آنان بازگردد و هر كه عقب گرد نموده. بايد به آنان ملحق شود ويژگيها و اختصاصات ولايت و زعامت و حكومت از آن آنان است و وصايت وراثت پيامبر(ص) نيز در ميان آنان است.(1)

3 - نبي مكرم اسلام (ص) خطاب به همه امت اسلام فرمود: كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته، همه شما (نسبت به ديبن و جامعه) نگهبانيد و همه شما نسبت به آن چه كه نگهبانيد، مسئوليت داريد.

نگهباني از قوانين و ارزشهاي دين و پاسداري از حدود و ثغور احكام الهي، وظيفه قشر و صنف خاصي نيست، بلكه همه آحاد امت در پيشگاه حق تعالي بايد پاسخگو باشند، آن روزي كه خداوند فرمان دهد: وقفوهم انهم مسئولون.(2) هر كسي در هر مقامي است، موظف ميباشد به اندازه سعي و توان خود در عمل و گفتار به توسعه و تحكيم مباني احكام و قوانين و حكومت اسلامي بپردازد و قرآن را در عرصه عمل، از مجوريت خارج سازيم وگرنه اولين كسي كه در قيامت در پيشگاه حق تعالي ازما شكايت خواهد كرد.(3) پيامبر است.

آري بر اساس حديث ثقلين.(4) تمام بدبختي بشريت به خاطر دور شدن از فرهنگ قرآن و فاصله گرفتن از تعاليم حيات بخش اهل بيت است. آن دو تا قيامت از هم جدا شدني نيستند.

پي نوشتها:

1 - فيض الاسلام، نهج البلاغه، خطبه2.

2 - صافات(37) آيه 24.

3 - -يا رب ان قومي اتخذوا هذا القرآن مجهوراً فرقان(25) آيه 30.

4 - شيعه و سني از پيامبر نقل كردهاند كه آن حضرت فرمود: اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي اهل بيتي،ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابداً، و انهما لن يفترقا حتي يردا علي الحوض.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.